søndag 20. mai 2012

Tid for rabarbra!

Når våren kommer begynner det å klø i fingrene etter å plukke og lagre til høst og vinter. Det er litt tidlig for det meste ennå, men rabarbraen har kommet for fullt. Rabarbra er egentlig en grønnsak, men vi bruker den på samme måte som frukt. 
Smaken av den sure stilken dyppet i sukker vekker barndomsminner. Og hva kunne vi IKKE lage av rabarbrablader? Hele kleskolleksjoner kunne vi sette sammen en sommerkveld :) 
Iskald rabarbrasuppe med krem smaker nydelig. Rabarbra passer også godt i pai, som grøt, kompott, syltetøy og til vin. den bør plukkes før St.Hans. Blir den trevlete og grov egner den seg kun til saft. 

I år har jeg tenkt å lage rabarbrasaft etter å ha smakt en utrolig god rabarbrasaft fra Askim frukt og- bærpresseri tidligere i år. 
Vi plukka ca. 8 kg rabarbra. Det skulle holde til både saft, litt kompott og en suppeskvett.




Her er oppskriften:

  • 2 kg rabarbra
  • 3 l vann
  • 2 l sukker
  • 2 sitroner eller lime
  • 1 vaniljestang


Kok opp vann med sukker. Hvis du vil doble oppskriften trenger du en 15 liters kjele for å få plass til alt. Denne safta blir konsentrert og må blandes ut med vann før servering.
Ikke skrell rabarbraen, det gir den fine rosa fargen på safta. Kutt rabarbraen i biter. 





Skjær sitronene/lime i skiver




 Splitt vaniljen, skrap ut frøene og ha den i vannet sammen med rabarbra og sitron/lime. I stedet for vaniljestang kan man bruke vaniljepulver som er vaniljefrø på glass. Vaniljepulver får man kjøpt i helsekostbutikk eller hos Skogen fiskehandel i Engelsviken.



Skru av plata og sett kjelen til avkjøling eller hell over i en bolle som dekkes til. Safta skal stå kjølig i tre dager.




Når safta har stått i tre dager er den klar til å siles. Bruk et tøystykke eller en finmasket sil. Ha safta på steriliserte flasker. Jeg pleier å "hermetisere" alt jeg safter ved å sette de rene flaskene med innhold i vannbad i stekeovnen på 110 grader. Jeg setter korken bare løst på. Når man kan se små bobler i flaskene kan man ta de ut og skru korkene godt til. Det er veldig varmt så bruk grytekluter.
Med denne metoden kan safta holde seg nærmest uendelig. 

Om tre dager blir det spennende å se og smake :) 



5 kommentarer:

  1. Takk for kommentar inne hos meg, da var det jo lett å finne deg :)

    Rabarbra er jo kjempeflott, og kan brukes til masse :)

    Jeg koker saft og leverer på stasjonen på Løten, som er kafè og landhandleri :) Veldig populært det :)

    Har du prøvd å lage vin før? Det har jeg litt lyst til nemlig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. det var sånn jeg fant bloggen din, da jeg søkte etter rabarbrasaft :) det sies at rabarbravin er veldig godt så kanskje det blir prosjekt neste år :)

      Slett
  2. Ellen på Skauen20. mai 2012 kl. 08:40

    Du er en ekte samler, Gunhild:) Nå fikk jeg nesten lyst til å prøvejeg også!Fine bilder og forklaring:)

    SvarSlett
  3. Flotte bilder!
    Koselige barndomsminner det her, husker godt min bestemors gode rabarbra-grøt :-)

    SvarSlett
  4. Kristine Grønli31. mai 2012 kl. 21:58

    Hei, hei :) selger du smaksprøver kanskje? fikk ille lyst på nå se :) Klem

    SvarSlett