torsdag 24. mai 2012

Henkoke/hermetisere i ovn: Rabarbrasaft!

For 4 dager siden satt jeg rabarbrasaften til kjøling (se tidligere innlegg) og i dag var det tid for å tappe den på flaske. Jeg brukte en metode på eplesaft i fjor som fungerte veldig bra. Jeg er ikke helt sikker på hva det heter på norsk, men i Danmark heter det henkogning. Det er jo en form for hermetisering så jeg kaller det for det.


Sånn går man frem når det er snakk om saft:


Rabarbrasaft inneholder mye syre og i denne oppskriften ble det også brukt sitron i tillegg. Dette gjør at safta i utgangspunktet skulle holde seg en stund, men med denne metoden vil den holde seg "for evig".


Så mange flasker ble det og for en nydelig farge!


Vask flaskene og korkene. Til denne metoden må man ha glassflasker og metallkorker/kapsler. Dette får man kjøpt blandt annet hos NordicPack i Rygge. Legg trakter, øser, siler osv. som du har tenkt å bruke i kokende vann i 5 min.


Sil i fra rabarbrabitene. Jeg satte en stor bakebolle under et stort dørslag og lot det renne av seg en stund. Bruk en finmasket sil, f.eks. tesil oppi trakta for å sile bort småbiter. Vaniljefrøene går igjennom, men det syns jeg bare er fint. 
Sett de fulle flaskene i vannbad inne i stekeovnen på 110 grader. Jeg bruker ildfaste metallformer fra Ikea, de passer veldig godt til dette formålet. 

Hvis man skal lage mye saft er det praktisk med en stor stekeovn. Denne er 90 cm bred.





Trenger ikke være så mye vann. Sørg for at korkene bare så vidt er skrudd på.
Når man kan se små luftbobler som går oppover i flaskene er de ferdige. Ta flaskene forsiktig ut og skru korken hardt til. Bruk grytekluter!



Det er synd å kaste den deilige rabarbraen som har ligget og kost seg med sukker og vanilje i så mange dager. Dette tror jeg kan bli en deilig marmelade hvis man koker den inn med mer sukker og tilsetter litt frisk rabarbra. Det gjenstår bare å prøve!



1 kommentar:

  1. Dette ser helt yummi ut Gunhild! Tror jeg må få meg en rabarbraplante eller to hjemme også:-)
    Klem Henriette

    SvarSlett