torsdag 12. juli 2012

Regn, regn og tid for kantareller og innekos!



Sommern har ikke vist seg fra sin beste side i juli, det regner og regner. Nå er jo ikke dette noe nytt her i vårt land, det bare føles som om det blir mer og mer regn for hver sommer. Enten er det sant eller så legger man mer merke til været jo eldre man blir(!)

En ting som er bra med vått vær med god temperatur er at det gir masse kantareller. De spretter opp på hemmelige steder i skogen og i grøftekanten. Når man allikevel ikke har strandvær kan man bruke litt tid på å lete opp disse gyldene delikatessene!





Disse fant vi her om dagen. Noen var litt små enda så vi lot de stå igjen. Da blir det ekstra spennende å sjekke etter noen dager om de har vokst seg store. 
Kantarell syns jeg smaker best stekt i ekte smør med salt, pepper og kanskje en skvett fløte. Fersk timian er også godt på.

Alt man ikke spiser med en gang kan man fryse. Før pleide jeg alltid å forvelle soppen i panna, men det gjør jeg ikke lenger. Nå fryser jeg den direkte etter rensing. 





En hyggelig inneaktivitet i regnvær er å lage sjokolade. Denne sjokoladen inneholder bare ingredienser som er bra for kroppen og den er sukkerfri. Vi lagde en variant som ligner Bounty og en som ligner Snickers. Bortsett fra at jeg syns de er bedre enn orginalen!





Oppskriftene fant jeg på denne siden, her er det mye spennende hvis du ønsker en sunnere livsstil og masse oppskrifter på sjokolade og konfekt uten sukker, mel eller melk.

Mange av ingrediensene virker kanskje ukjente, men de fleste fås i helsekostforretning. Der selger de også ferdige startpakker for deg som vil lage sjokolade for første gang. Jeg handler ikke så ofte i helsekost pga de høye prisene. En nettside jeg er veldig fornøyd med er iherb.com, her har de alt fra rengjøringsmidler til matvarer, alt uten gift, økologisk og til mye lavere pris enn her i Norge.

Hvis du har lyst til å handle fra iHerb kan du bruke denne koden så får du 5 $ rabatt på din første handel.

WUH496

Kos dere i sommerregnet!

2 kommentarer:

  1. Jeg har også frosset ned kantareller uten å forvelle dem, - riktig nok er det kantareller jeg har kjøpt, men det skulle ikke gjøre noen forskjell. Vi synes nemlig de smaker bittert når vi steker dem etter at de har vært frosset. Naboen som plukker masse sopp, påsto at det var fordi jeg ikke har forvellet dem. Har du noen erfaring med dette.

    SvarSlett
  2. Hei! Jeg har ikke merket noe til det når jeg har tatt mine opp av frysen. De smaker som de skal:)

    SvarSlett