torsdag 12. juli 2012

Fang sommeren på glass og flaske: tomatmarmelade

-
Vi har en overflod med tomater og må finne måter å bevare dem på utover høst og vinter.

Etter å ha smakt den fantastiske tomatmarmeladen til gutta i Urbanfood måtte jeg prøve å lage en selv. Sammen med oster fra Den blinde ku smakte denne marmeladen helt fantastisk! 

Det er mange ulike oppskrifter på tomatmarmelade, jeg prøvde en som virket enkel og god. Og det ble virkelig bra, så deilig på ost eller bare alene.








Du trenger:


- 1,5 kg tomater
- 1,5 kg sukker
- skall av 2 sitroner
- skall av 1 appelsin
- saft av 1 appelsin og 1 sitron 

Jeg doblet denne oppskriften og det ble ca. 10 små glass.







 Knus tomatene i blender. Ha i en kjele sammen med skall og saft. Kok opp og hell i sukkeret. Kok opp igjen og la det putre en times tid eller du syns det er tjukt nok.

 Ta litt marmelade på asjett og la den avkjøles. Hvis den har marmeladekonsistens når den er avkjølt er den ferdig. Jeg lot min koke over en time og den ble ganske tjukk og litt karamellisert.

Det er viktig å skumme av underveis i kokeprosessen.








Steriliser glass og lokk i en kjele med kokende vann eller i stekeovnen på 100 grader. Fyll opp så fullt som mulig og skru lokket godt til. Tørk av evnt. søl utenpå glasset og sett det oppned til avkjøling.

Hvis man ikke vil ha med så mye frø og skallbiter kan man sile mameladen mens den er varm. Jeg syns fargen ble helt fantastisk!












Lykke til!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar