tirsdag 25. september 2012

Fang sommeren på glass og flaske- Ketchup!




Ketchup er godt og hjemmelaget er enda bedre! Jeg har prøvd å finne oppskrifter der resultatet virkelig smaker som ketchup og denne gangen synes jeg det fungerte.
Alle typer tomater kan brukes, men de bør være godt modne. Man kan med fordel blande ulike sorter.





Man trenger tomater- mye tomater!


her er oppskriften jeg brukte:


3 kilo tomater

En halv stor løk
 eller én liten løk
2 fedd hvitløk

3 ss olje

En halv ts paprikapulver

1 knivsodd kanel

1 knivsodd allehånde

1 ss tomatpuré

2 ss brunt sukker

3 ss eplesidereddik










Noen oppskrifter bruker andre krydder, jeg syns det fungerte fint med disse. 










Hakk løk og skjær opp tomatene.Tilsett krydder og la alt koke i ca.tre timer. 











Press massen gjennom en sil eller bruk en blender/stavmixer. Kok litt til hvis ikke konsistensen er riktig (for tynn).








Sterilisering:


Sett glassflasker 20 min i ovn på 110 grader eller kok opp vann i en stor kjele og la flasker og korker koke i 5 min.

Hvis man vil være sikker på at ketchupen skal holde "for evig" kan man henkoke den. Sett flaskene i en ildfast form i stekeovnen på 110 grader. Hell litt vann i formen så det dekker et par cm opp på flasken. Sett korken så vidt fast på flasken og vent til det kommer små bobler eller man tror at flasken er gjennomvarm.



Vi har fortsatt ketchup igjen fra i fjor som har holdt seg bra med denne metoden. 










3 kilo tomater ble bare to flasker ketchup. Jeg tok litt over på en vanlig ketchupflaske for å se om barna ville reagere på smaken. Det gjorde de ikke, de syns det var god ketchup :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar