søndag 9. september 2012

Fang sommeren på glass og flaske: Tomatsaus!




Det er alltid kjekt å ha tomatsaus til pizza og pasta! Det er lett å lage og smart å fryse i porsjoner som passer f.eks til en pizza.

Grunnoppskriften bør inneholde løk, hvitløk, krydder og tamater selvsagt. Ut over det kan man tilsette det man liker. Mange ville sikkert foretrekke å skolde tomatene først, men jeg går ut i fra at mye av vitaminer og smak sitter i skallet så jeg lar det følge med i sausen. Det gir en fin farge også.

Jeg brukte tomater, løk, hvitløk, chili, basilikum, bladpersille, oregano og timian. Litt sukker runder av smaken. Smakes til med salt og pepper.

Det er også godt med finrevet gulrot og finkuttet stangselleri hvis man vil ha mer Bolognese-stil på sausen.








Så fine farger! 









Jeg tenkte jeg skulle prøve noe nytt i år, nemlig å ta tomatene i blenderen i stedet for å skjære de opp. Det gikk fint, men man kan med fordel skvise ut litt vann og frø fra noen av dem. Det er viktig å ikke kjøre blenderen så lenge at det blir en jevn suppe.

Løken kan gjerne finhakkes og stekes myk i en gryte før de andre ingrediensene tilsettes. Alle grønnsaker kjøres i blender noen sekunder og has i en gryte. 











Jeg gjorde det samme med krydderet. Sammen med litt væske fra tomatene for å få knivene til å gå rundt gikk det fint. Da slapp jeg å kutte alle urtene. 








Det luktet fantastisk!












Fargen på sausen er på dette tidspunktet ikke så fin som den blir senere.

La sausen småkoke til smakene har kokt godt inn og den har riktig konsistens. Det kommer litt an på hva som blandes i. La den avkjøle og frys ned i porsjoner eller kok pasta og spis med en gang :)










Lykke til!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar